Registre 9: barreres entre l’art i els infants

Bon dia companys i companyes,

Continuant amb la línia de parar atenció en les barreres, o en les no barreres, que pot haver-hi entre l’art i les persones, he volgut fixar-me en els infants. Pot semblar que l’art només es pot entendre a partir de certa edat, o de certa formació prèvia. De fet, existeix la creença de que l’art és un producte exclusiu per determinats cercles privilegiats que tenen els medis (econòmics, culturals, educacionals, etc.) necessaris per consumir-lo. Sense ells, doncs, les persones queden vetades a l’experiència que aquest pot suposar. Segons aquesta creença, els infants queden totalment fora de l’espectre dels possibles consumidors d’art.

Per desmentir aquest mite, he volgut apropar-me a l’escola La Immaculada de Vilassar de Dalt on vaig fer les meves primeres pràctiques ja que és un centre que treballa per projectes a partir de l’art i la cultura. El director és un referent en formacions relacionades amb l’art i l’ensenyança i és per això que l’escola ha evolucionat tantíssim en els últims anys.

En aquesta novena entrega us vull mostrar com els alumnes de 3r de primària fan la seva pròpia interpretació de l’obra de l’Andrea Anastasio, Fingerprint.

Anys enrere, l’autor va viatjar als Estats Units i, com tothom, va ser obligat a donar les seves empremtes i d’aquest fet, va néixer la idea de Fingerprint, un conte que s’explica a través de les seves pròpies empremtes.

A partir d’aquesta peça d’art, els alumnes han de d’escriure el seu propi conte fent servir les seves empremtes com a llenguatge.

Gràcies a projectes com aquest, l’art arriba als infants i fins i tot els anima a ser-ne la part creativa, i no només la part consumidora. Això demostra, doncs, que amb voluntat i ganes, l’art pot arribar a tothom, inclosos els infants.

En aquest aspecte, les escoles poden ser un dels agents educatius més efectius a l’hora d’iniciar els infants en l’art ja que, possiblement el primer contacte entre infant – art, sigui a partir dels contes que els hi llegim.

Us deixo l’enllaç perquè pugueu veure el resultat.

Entrada similar