Registre 7: La barrera entre tècnica i art

Primerament em vull disculpar per penjar el meu registre amb retard, però la veritat és que he estat molt indecisa alhora de triar què pujar ja que volia parlar de la música i de les moltes barreres que hi apareixen però no acabava de trobar les imatges o les gravacions adequades.

De sobte, buscant  entre els meus apunts i revisant tots els meus mestres de música vaig trobar una entrevista que li van fer a en David Puertas, que és un gran divulgador, escriptor i gran músic. Quan anàvem a l’institut va ser el meu professor de música, de fet ell va ser el que ens va fer escriure una lletra que rimés a sobre d’un gran tema de rock com es Rock around the clock de Bill Haley and His Comets, cosa que em va semblar molt més interessant i enriquidora que la resta de feines que ens feien fer els altres mestres de música. En aquesta activitat havies de tenir en compte la ritma, el ritme, la pulsació, etc.

És curiós, perquè en l’escrit on parlo de la meva experiència amb l’educació artística el menciono amb una gran estima ja que en guardo un molt record. Veure que l’entrevistaven i que continua sent tan proper, humil i gran músic m’ha fet moltíssima il·lusió.

En David Puertas ha escrit una fantàstica novel·la que es diu El pianista cec i en l’entrevista que li fan parla d’algunes coses que em semblen molt interessants i que ,’han fet reflexionar molt. Primer de tot parla del piano, de la seva estructura interna i de la complexitat del seu engranatge. Ell diu que mirant el piano per dins pots entendre millor com tècnica i art es donen la mà. I en aquest punt he trobat la primera barrera que vaig experimentar entre la música i la tècnica que requereix. Sovint la tècnica es presenta com una barrera per poder expressar tot el que volem expressar. La tècnica, i especialment en la música, és la que ens dona ales per poder expressar-nos amb els detalls i matisos adequats. Sense un mínim de tècnica és impossible  fer sonar un instrument, i molt menys expressar qualsevol cosa que vulguem.

Per tant, la tècnica en la música pot ser vista com la gran barrera en l’art de la música o per contra, l’autopista que ens porta directes a la possibilitat d’expressió minuciosa i acurada que aconsegueix. Tot depèn de si tens la tècnica al teu favor, o en la teva contra.

Aquest debat em fa pensar en el gran privilegi que tenim les persones que hem pogut estar instruïdes en la música i la gran barrera que pot suposar per a una gran part de la societat amb menys recursos. Aprendre la tècnica d’un instrument t’obre les portes a poder-te expressar a través d’ell i fins i tot poder expressar moltes més coses que amb la paraula ens quedaríem curts.

A continuació us deixo l’enllaç de l’entrevista perquè pugueu escoltar-la.

Entrada similar